CATALUNYA: Síndic recomana valorar l’impacte de supressió del batxillerat

El Síndic de Greuges alerta que aquesta mesura, en funció del cas i de la seva articulació, pot afectar negativament l’equitat en l’accés de l’alumnat socialment menys afavorit i amb més dificultats d’escolarització als ensenyaments de batxillerat, circumstància que sí que pot ser contrària als principis d’igualtat i de cohesió social que regeixen el nostre sistema educatiu.

És per aquest motiu que ha recomanat al Departament d’Ensenyament que elabori un informe específic en cada centre afectat que analitzi de manera sistemàtica l’impacte que una eventual supressió pot tenir sobre l’exercici efectiu del dret a l’educació en igualtat d’oportunitats. Els àmbits que propasa que s’analitzin són:

– L’èxit escolar i la composició social

– La segregació escolar

– L’especialització i la personalització de la tasca educativa

– Les transicions educatives de l’alumnat escolaritzat

– L’accessibilitat geogràfica i l’oferta educativa del territori

– L’escolarització postobligatòria pública

– L’absorció de l’alumnat de batxillerat nocturn al batxillerat a distància

Si després d’analitzar aquests àmbits es constata un impacte negatiu, el Síndic suggereix al Departament d’Ensenyament que o bé repensi l’aplicació de la mesura o bé compensi els efectes que pugui tenir sobre l’equitat educativa.

Addicionalment, amb l’objectiu de reforçar aquesta equitat en l’accés als ensenyaments postobligatoris, el Síndic demana a l’Administració educativa que desenvolupi, si no s’està fent, un seguit d’actuacions, entre les quals es destaquen:

– Sobre l’èxit escolar i la composició social dels centres, ponderar la funció socioeducativa que compleixen la majoria de centres afectats per la supressió i valorar si aquesta funció s’acompleix igualment en el marc de l’oferta educativa alternativa.

– Amb relació a la segregació escolar, evitar la supressió del batxillerat sempre que reforci la segregació escolar del centre i accentuï les diferències entre la seva composició social i la d’altres tipologies de centre de secundària propers. Garantir que la supressió del batxillerat, si es  produeix, estigui acompanyada per un projecte de revaloració del centre, a fi de consolidar-ne l’oferta educativa i de fer-la atractiva per a l’alumnat i les famílies.

– Sobre l’especialització i la personalització de l’ensenyament postobligatori, analitzar el treball d’atenció a la diversitat que fan tant els instituts afectats per la supressió com els instituts adscrits, a fi de garantir que es produeix aquesta atenció.

– Amb relació a les transicions educatives, valorar que la supressió de l’oferta de batxillerat en determinats centres pot provocar ruptures en les transicions educatives que derivin en l’abandonament del sistema educatiu dels alumnes amb vinculacions més febles.

– Sobre l’accessibilitat geogràfica als ensenyaments postobligatoris i sobre l’impacte de l’oferta en el territori, valorar, en cas de supressió, el nivell de proximitat del centre adscrit on hauran d’anar els alumnes que vulguin cursar el batxillerat.

– Amb relació a l’escolarització postobligatòria pública, considerar que, si bé el criteri de demanda és racional per a la supressió del batxillerat en determinats centres, no necessàriament és adequat des de la perspectiva de l’equitat educativa.

– Sobre l’absorció de l’alumnat de batxillerat nocturn al batxillerat a distància, revisar l’estratègia de tancament de l’oferta de batxillerat nocturn si es constata que els col·lectius socialment menys afavorits presenten més dificultats d’accés a l’ensenyament a distància.

Malgrat tot, el Síndic considera que el Departament, en el marc de les seves competències, està legitimat, d’acord amb el que preveu la normativa, per definir el model de provisió de places disponibles de batxillerat diürn i nocturn necessàries per donar resposta a les necessitats d’escolarització.

En el procediment seguit fins ara en la supressió de places de batxillerat (7 centres en diürn i 27 en nocturn), el Síndic ha detectat diverses disfuncions i, en aquest sentit, demana al Departament d’Ensenyament que, en el procés de presa de decisions, s’escolti els alumnes, les famílies, els equips directius i la resta de la comunitat escolar; que s’estableixi un protocol que garanteixi que les famílies afectades siguin correctament informades; i que es garanteixi que la supressió respecta els temps necessaris per evitar situacions de desigualtat en el procés d’admissió de l’alumnat afectat a un altre centre.

 Resolució del Síndic sobre la supressió del  batxillerat diurns i nocturns.

FUENTE: Síndic de Greuges de Catalunya, España.